BP:
 

BIBB Research Colloquium

The BIBB Colloquium is a discussion forum for current research in the field of vocational education and training research. External researchers present their research and discuss it with researchers from BIBB. The event serves as an exchange between BIBB and other research institutions and is open to interested participants from other institutions (after informal registration at the address below, participation is free of charge).

Venue / Participation

The events will take place as video conferences between 2:00 and 3:30 p.m. until further notice. BIBB-external researchers would have to register with a short mail to Daniela Rohrbach-Schmidt, indicating the respective lecture. We will then send you the access data by e-mail.

Registration for externals / Contact

Dr. Daniela Rohrbach-Schmidt, Federal Institute for Vocational Education and Training, Department 1.5 (FDZ), Tel: 0228-107-2032, e-mail: Rohrbach-Schmidt

Events 2024

  • 24.04.2024: Nico Pestel, Research Centre for Education and the Labour Market (ROA), Maastricht University: Changing Work Climate: The Implications of Extreme Temperatures for Occupational Choice – Abstract folgt

  • 21.02.2024: Oliver Winkler, Institut für Soziologie, Universität Halle-Wittenberg: Berufliche Bildungsaspirationen und Übergänge in die Berufsausbildung von geflüchteten Jugendlichen. Ergebnisse aus dem EDIREG-Projekt – Abstract
  • 18.01.2024: Markus Weißmann, GESIS Leibniz Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim, und Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung (MZES), Universität Mannheim: Ethnische Unterschiede in der elterlichen Unterstützung beim Übergang in eine Berufsausbildung in Deutschland – Abstract

Events 2023

  • 25.09.2023: Lisa Herrmann, FAU Nürnberg-Erlangen: Is information the key? An empirical analysis of dropouts from VET in Germany Abstract
  • 09.08.2023: Cäcilia Lipowski, ZEW Mannheim: Keeping Up with the Computers – How Vocational Training Responds to New Technology - Abstract
  • 16.05.2023: Julia Hufnagl, Universität Bamberg: Diskriminierungswahrnehmungen beim Übergang in die Berufsbildung aus intersektionaler Perspektive – Eine Erkundung der Grenzen quantitativer Forschung - Abstract
  • 26.01.2023: Prof. Dr. Julia Gorges, Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Marburg: Die Rolle der Lernmotivation für die Teilnahme an Fort- und Weiterbildung (virtuell) - Abstract