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BIBB Research Colloquium

The BIBB Colloquium is a discussion forum for current research in the field of vocational education and training research. External researchers present their research and discuss it with researchers from BIBB. The event serves as an exchange between BIBB and other research institutions and is open to interested participants from other institutions (after informal registration at the address below, participation is free of charge).

Venue / Participation

The events will take place as video conferences between 2:15 and 3:45 p.m. until further notice. BIBB-external researchers would have to register with a short mail to Daniela Rohrbach-Schmidt, indicating the respective lecture. We will then send you the access data by e-mail.

Registration for externals / Contact

Dr. Daniela Rohrbach-Schmidt, Federal Institute for Vocational Education and Training, Department 1.5 (FDZ), Tel: 0228-107-2032, e-mail: Rohrbach-Schmidt

Events 2025

  • 17.09.2025: Dr. Serife Erol, Hans-Böckler-Stiftung (WSI): Arbeitsorientierungen als Schlüssel zur beruflichen Weiterbildung? – Abstract
  • 28.08.2025: Dr. Nicole Thieben, Leibniz Universität Hannover: The Time in-between: Vergleichende Analysen der Zeit zwischen Sekundarschule und Studium.  Abstract folgt
  • 17.06.2025: Benjamin Schimke, Universität Wuppertal: Signalwert von Mikrozertifikaten für die Personalrekrutierung in Hochschulberufen: Evidenz aus einem diskreten Choice-Experiment in Deutschland – Abstract
  • 21.05.2025: Anika Bela, Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (LIfBi) Bamberg: Person-Beruf Fit und Ausbildungserfolg – Abstract
  • 15.05.2025: Clementina Crocè, Universität Padova (Italien): Does Work-Based Learning Facilitate the School to Work Transition? – Abstract
  • 13.05.2025: Michael Oberfichtner, IAB: Weiterentwicklung der IAB-Betriebsbefragungen – erste Ergebnisse einer Machbarkeitsstudie – Abstract (ACHTUNG: Beginn diesmal bereits 11 Uhr)
  • 23.04.2025: Ziyue Zhu, Research Centre for Education and the Labour Market (ROA): Skill Matters: Curriculum updates and Labor Market Outcomes – Abstract
  • 26.03.2025: Clarissa Pascoe, Institut für Arbeitswissenschaft (IAW) der RWTH Aachen: Herausforderungen beim Übergang in die Ausbildungstätigkeit – Ergebnisse einer qualitativ-empirischen Studie zum beruflich-betrieblichen Ausbildungspersonal in den industriellen Metall- und Elektroberufen – Abstract
  • 16.01.2025: Helena Geisler, Eidgenössische Hochschule für Berufsbildung (EHB) Zollikofen/Bern, Schweiz: Bildung als Schlüssel zum Arbeitsmarkt? Wie Personalverantwortliche Bildungsabschlüsse vergleichen und als Auswahlkriterium rechtfertigen – Abstract