Vocational learning – conditions, diagnostics and support
In recent years, a paradigm shift from an input-driven approach to an output-based and therefore more competence-oriented perspective has taken place across all educational sectors.
This also affects initial, advanced and continuing vocational education and training. The turn to competence orientation in educational policy raises various questions for vocational education and training, which are addressed within the topic cluster “Vocational learning”.
The cluster aims at providing recommendations for the evidence-based implementation of competence-oriented vocational education and training. It pools research and work undertaken by BIBB on vocational learning processes and the development of occupation-specific competence models, competence assessment procedures and competence-oriented teaching/learning concepts. In order to account for the holistic nature of the concept of occupational competence (i.e. the competences needed to fulfil the job), the topic cluster considers professional competences while also focussing on research on social and personal competences.
Sample key questions
- Which learner characteristics facilitate or hinder vocational learning?
- How do various educational conditions, forms of learning and concepts of learning at work impact vocational learning? How to create or strengthen favourable learning environments and learning situations in vocational education and training accordingly?
- How to describe, model and measure occupational competences?
- How to design regulatory instruments (like training regulations), examinations, measures to monitor learning, and recognition procedures within vocational education and training in a competence-oriented manner, and how to assure their quality?
- How to design and evaluate teaching/learning concepts for selected competence areas or target groups?
1.2.302 - Förderung sozialer und emotionaler Kompetenzen in der beruflichen Bildung: Eine Studie zu Medizinischen Fachangestellten in der Ausbildung
Time period III-19 to II-23
The work ties in directly with the results of the project “Competence Measurement based on Simulation and adaptive Testing in Medical settings, CoSMed” – sub-project: measurement of occupation specific social competences in medical assistants (funding reference No. DB1102), which was part of the BMBF’s ASCOT research initiative.
3.2.308 - Betriebliche Ausbildung unter dem Vorzeichen akademischer Bildung - Die didaktische Gestaltung der Praxisphasen innerhalb ausbildungsintegrierender dualer Studiengänge in technischen und kaufmännischen Berufen
Time period I-17 to I-21
2.2.334 - Das Prüfungswesen in der digitalen Transformation: Status quo und Entwicklungsperspektiven
Time period III-19 to II-20
Kompetenzorientierung : berufliche Kompetenzen entwickeln, messen und anerkennen
Dietzen, Agnes; Nickolaus, Reinhold; Rammstedt, Beatrice; Weiß, Reinhold | Bielefeld; Bertelsmann | 2016
Berichte zur beruflichen Bildung; 258 S.
ISBN: 978-3-7639-1185-1
Kompetenzbasierte Prüfungen im Dualen System - Bestandsaufnahme und Gestaltungsperspektiven : Abschlussbericht zu Forschungsprojekt 4.2.333 (JFP 2010). Laufzeit III/2010 - I/2014
Lorig, Barbara; Bretschneider, Markus; Gutschow, Katrin; Mpangara, Miriam; Weber-Höller, Robin | Bonn; Bundesinstitut für Berufsbildung | 2014
119 S.
Methoden der Kompetenzerfassung in der beruflichen Erstausbildung in Deutschland : eine systematische Überblicksstudie : im Auftrag des Bundesministeriums für Bildung und Forschung im Rahmen der Forschungs- und Transferinitiative ASCOT+
Rüschoff, Britta | Bonn; Bundesinstitut für Berufsbildung | 2019
Wissenschaftliche Diskussionspapiere ; 206; 50 S.
ISBN: 978-3-96208-137-9
Beteiligungsorientiert die Qualität der Berufsausbildung weiterentwickeln : Ausbildung in kleinen und mittleren Betrieben
Schemme, Dorothea; Pfaffe, Peter | Bonn; Bundesinstitut für Berufsbildung | 2016
Wissenschaftliche Diskussionspapiere ; 167; 175 S.
ISBN: 978-3-945981-06-1
Modellierung, Messung und Förderung sozial-kommunikativer Kompetenzen von Medizinischen Fachangestellten in der Ausbildung : Ableitungen aus dem Projekt CoSMed
Tschöpe, Tanja; Monnier, Moana | 2016
Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik; 112 (2016), H. 4; S. 525-554
Inventar zur betrieblichen Ausbildungsqualität (IBAQ)
Velten, Stefanie; Schnitzler, Annalisa | 2012
Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik; (2012), H. 4; S. 511-527
Handlungsstrategien für die berufliche Weiterbildung
Baethge, Martin; Severing, Eckart; Weiß, Reinhold; Dietzen, Agnes; Döring, Ottmar; Hemkes, Barbara; Kohl, Matthias; Tullius, Knut | Bielefeld; Bertelsmann | 2013
Berichte zur beruflichen Bildung; 120 S.
ISBN: 978-3-7639-1159-2
Technologiebasierte Kompetenzmessung in der beruflichen Bildung : Ergebnisse aus der BMBF-Förderinitiative ASCOT
Beck, Klaus; Landenberger, Margarete; Oser, Fritz | Bielefeld; Bertelsmann | 2016
Wirtschaft - Beruf - Ethik ; 32; 312 S.
ISBN: 978-3-7639-5459-9
Lernen im Prozess der Arbeit
Dehnbostel, Peter 1945- | Waxmann | 2007
ISBN: 9783830917984
Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung in kaufmännischen Berufen - ein Ansatz der Theorie- und Modellbildung aus der Modellversuchsforschung
Casper, Marc; Kuhlmeier, Werner; Poetzsch-Heffter, Andrea; Schütt-Sayed, Sören; Vollmer, Thomas | 2017
Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online; (2017), H. 33; S. 1-29
Theories of learning for the workplace : building blocks for training and professional development programmes
Dochy, Filip; Gijbels, David; Segers, Mien; Van den Bossche, Piet | London; Routledge | 2011
Routledge psychology in education; 147 S.
ISBN: 978-0-415-61894-6
Facetten der Kompetenzentwicklung
Franke, Guido | Bielefeld; Bertelsmann | 2008
Berichte zur beruflichen Bildung; 200 S.
ISBN: 978-3-7639-1105-9
Promoting, assessing, recognizing and certifying lifelong learning : international perspectives and practices
Halttunen, Timo; Koivisto, Mari; Billett, Stephen | Dordrecht; Springer Science + Business Media | 2014
Lifelong learning book series ; 20; XIV, 302
ISBN: 978-94-017-8693-5