BP:

Schlagworte A-Z. Bitte wählen Sie einen Anfangsbuchstaben:

 

Prof. Dr. Hubert Ertl

Prof. Dr. Hubert Ertl

Forschungsdirektor, Ständiger Vertreter des Präsidenten

Professur für Berufsbildungsforschung im Department 5 Wirtschaftspädagogigk an der Universität Paderborn

Kontakt

Forschungsthemen / Arbeitsschwerpunkte

  • Übergänge zwischen beruflicher und hochschulischer Bildung
  • International vergleichende Berufsbildungsforschung
  • Berufsbildung und Digitalisierung
  • Implementation von Bildungsreformen

Vereinigtes Königreich: Formate beruflich-akademischer Verzahnung

Ertl, Hubert | 2019

"Im Vergleich zu den Doppelqualifizierern und Nachqualifizierern ist die Gruppe der Absolventen des Dritten Bildungsweges deutlich kleiner: Nur etwa 3 Prozent der Studierenden an deutschen Hochschulen sind dieser Gruppe zuzurechnen Außerdem ist festzustellen, dass sich dieser Anteil in den letzten Jahren trotz einer Reihe von unterstützenden Maßnahmen und dem Beschluss der Kultusministerkonferenz (KMK 2009) zur Öffnung des Hochschulzugangs für beruflich Qualifizierte im Jahr 2009 nicht wesentlich erhöht hat. Vor diesem Hintergrund erscheint es sinnvoll, Anregungen zur Verzahnung beruflichen und akademischen Lernens aus anderen Systemen in die Betrachtungen mit einzubeziehen. Im Beitrag werden Instrumente und Formate der Verzahnung, wie sie im Vereinigten Königreich entwickelt wurden, vorgestellt und diskutiert." (Textauszug ; BIBB-Doku)

weiterlesen

Transitions from vocational to higher education: policy context and practice in England

Ertl, Hubert, Hayward, Geoff, Katartzi, Eugenia | 2019

"This contribution analyses the transition landscape between vocational and higher education in England. It discusses the policy context that frames transitions between the two educational sectors and sets out how students from vocational pathways can potentially contribute to the aims of the widening participation agenda in England. The contribution builds on data collected by a TLRP (Teaching and Learning Research Programme)/ESRC (Economic and Social Research)-funded project on transitions from vocational to higher education and also discusses recent data on progression of different educational pathways into higher education and the labour market. The analysis explores some of the frictions students with vocational background experience when studying for a higher education degree as well as the support they require in order to succeed. The paper argues that evenly-distributed access to higher education for students with vocational qualifications has not been achieved, posing questions for the wider societal role of higher education institutions but also regarding the efficiency of widening participation policies." (authors' abstract; BIBB-Doku)

Schriftenreihe: Durchlässigkeit zwischen beruflicher und hochschulischer Bildung / Barbara Hemkes [Hrsg.] ; Karl Wilbers [Hrsg.] ; Michael Heister [Hrsg.]

weiterlesen

Education journals: a comparison of publishing patterns in Australian, German and English education journals

Mertova, Patricie, Ertl, Hubert, Zierer, Klaus | 2019

"This paper compares the findings of two studies on the publication patterns in leading Australian, English and German education journals. The first study was funded by the German Research Association and the second one was unfunded, and they were conducted by a team of international researchers. The first study compared three English and three German leading education journals. The second study analysed the publication patterns in three leading Australian education journals. All papers published between 2001 and 2010 in the nine selected education journals were analysed according to their author profile, thematic focus and methodology used. The analyses (covering three geographical regions) showed the publication patterns in the selected journals, indicating similarities and also some key differences. This paper focuses on the Australian education journals and how their publication patterns relate to the English and German journals." (author's abstract ; BIBB-Doku)

Schriftenreihe: Research in comparative and international education

weiterlesen

Research on Higher Education and Europeanization

Ertl, Hubert, Eeva, Katri | 2018

"One way of conceptualizing Europeanization in the context of higher education is to regard it as a specific form of internationalization of higher education. Internationalization usually entails discourses surrounding study abroad programs and internationally oriented curricula, both aimed at preparing students for living and working in international contexts. In this discourse, internationalization of higher education is perceived as a humanist project, aimed at transcending limitations and restrictions posed by national contexts, overcoming provincialism, and opening up larger cultural and social spaces." (excerpt ; BIBB-Doku)

Schriftenreihe: Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions / Pedro Teixeira ; Jung Cheol Shin

weiterlesen

What contributions does the European Union make to research in the UK higher education sector?

ERTL, HUBERT & OANCEA, ALIS (2016)

Schriftenreihe: Research Intelligence, Vol. 131, Autumn 2015, 15-17

Beruflicher Werdegang

  • Forschungsbeauftragter am Centre on Skills, Knowledge and Occupational Performance (SKOPE) und Fellow am Linacre College, Oxford
  • Nach dreijähriger Lehr- und Forschungstätigkeit am Department Wirtschaftspädagogik der Universität Paderborn zwischen 2004 und 2017 Associate Professor for Higher Education, Department of Education, University of Oxford
  • Studium zur international-vergleichenden Bildungsforschung an der University of Oxford,
    2001 Promotion am Institut für Wirtschaftspädagogik der LMU München
  • Nach Ausbildung zum Groß- und Außenhandelskaufmann und Abitur über den beruflichen Bildungsweg Studium der Wirtschaftspädagogik an der LMU München, Abschluss: Diplom-Handelslehrer

Sonstiges

  • Mitherausgeber der Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
  • Honorary Research Fellow of the Department of Education, University of Oxford
  • Herausgeber der Fachzeitschrift Research in Comparative and International Education
  • Fellow of Royal Society of Arts, RSA

  • Junior Proctor (2014/15), University of Oxford