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Dr. Michael Dörsam

Dr. Michael Dörsam

Abteilung: Initiativen für die Berufsbildung
Arbeitsbereich: Innovative Weiterbildung, Durchlässigkeit, Modellversuche

Telefon: 0228 107-2049

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Forschungsthemen / Arbeitsschwerpunkte

  • Nationale Weiterbildungsstrategie
  • Weiterbildung in Unternehmen der Industrie 4.0
  • Durchlässigkeit zwischen akademischer und beruflicher Bildung

- Begleitung der Nationalen Weiterbildungsstrategie

Laufzeit 06-19 bis 1II-23

7.8.135 - Innovative Ansätze zukunftsorientierter beruflicher Weiterbildung

Laufzeit II-15 bis II-19

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Übergänge zwischen hochschulischer und beruflicher Bildung aus der Perspektive von Studierenden und Studienabbrechenden

Dörsam, M. & Vogel, C. | 2019 | lernen & lehren, Heft 134, 34. Jahrgang, 2/2019, S. 64 - 72

Die Debatte um die Durchlässigkeit zwischen hochschulischer und beruflicher Bildung wurde lange einseitig, mit Blick auf den Übergang von der beruflichen in die hochschulische Bildung geführt. Mit zunehmender Akademisierung, dem gleichzeitigen Rückgang neu abgeschlossener Ausbildungsverträge sowie Passungsproblemen am Ausbildungsmarkt rückte die Steigerung der Attraktivität der beruflichen Bildung in den vergangenen Jahren zunehmend in den Fokus. Eine bedeutende Zielgruppe stellt in diesem Zusammenhang die Gruppe der Studienabbrecher/-innen dar. Wie diese noch besser für die Berufsbildung gewonnen werden kann und welche neuen Bildungsformate die Attraktivität des Berufsbildungssystems stärken können, wird in diesem Artikel aufgezeigt und diskutiert.

The Effect of a Compressed High School Curriculum on University Performance

Dörsam, M. & Lauber, V. | 2019 | Working Paper Series of the Department of Economics, Konstanz: University of Konstanz

A recent education reform in Germany reduced the duration of academic high school education by one year but left the curriculum, and total class time unchanged. We use a unique data set of university students to investigate the effects of this reduction in years of schooling on academic achievements at the tertiary level. By exploiting variation in the implementation of the reform across school types over time, we isolate the reform effect from cohort, state, and school type effects. Our results suggest that the reform lowers the opportunity costs of schooling and facilitates an earlier labor market entry as we find no detrimental effects while students are one year younger on average.

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Accountability in Higher Education: The Impact of High-Stakes Testing on Academic Achievement

Dörsam, M. & Brox, E. | 2018 | Konferenzbeitrag, European Society for Population Economics

Aiming to increase student accountability, many governments have implemented policies to improve study success. One of the most common policies is high-stakes testing. In parts of Germany, first-year undergraduates have to pass so-called ’orientation exams’ to be eligible to continue a program. In the first part of the paper we investigate the causal effect of the introduction of the policy on early dropout. In the second part, we use plausible exogenous variation in failing the first attempt of such an orientation exam to assess the causal impact of high-stake testing on subsequent academic achievement. Applying a regression discontinuity design, we find that being exposed to a high-stake exam increases the probability to drop out of a program in the first year by 16 to 19 percentage points. This effect diminishes over time but persists until the end of their studies, as we still find a 10 to 13 percentage points difference in the probability to graduate, showing the difficulty of such a policy in choosing the right standard.

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The Effects of Taxation on Migration: Some Evidence for the ASEAN and APEC Economies

Claus, E. & Claus, I. & Dörsam, M. | 2010 | Melbourne Institute Working Paper Series, Melbourne Institute of Applied Economic and Social Research, The University of Melbourne

This paper investigates the effects of taxation on migration. It develops a stylized, two-country model to examine the impact of taxation on labor mobility. The theoretical prediction that taxation affects migration decisions is supported by some empirical evidence for the ASEAN and APEC economies. Average tax rates are found to have a larger impact on migration choices than marginal rates. Moreover, the results suggest that educated migrants are more responsive to taxation than migrants with no education. Average tax rates are most important for migrants with secondary education, while marginal rates have a greater influence on the decisions of migrants with tertiary education than secondary educated migrants. The finding that taxation affects migration decisions, in particular of educated migrants, has important policy implications.

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Beruflicher Werdegang

  • Seit 2018: Wissenschaftlicher Mitarbeiter im BIBB im AB 4.2 „Innovative Weiterbildung, Durchlässigkeit, Modellversuche“
  • 2013-2017: Wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Universität Konstanz
  • 2018 Promotion zum Dr. rer. oec. an der Universität Konstanz
  • 2012 Abschluss des Studiums zum Diplom Volkswirt an der Universität Mainz